تبلیغات
گاهنامه عرفانی توتم - هنوز هم توتم پرستیم
 
گاهنامه عرفانی توتم
                                                        
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : مسعود امانی
نظرسنجی
دومین شماره مجله توتم را چگونه ارزیابی می کنید؟






صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
دوشنبه 28 فروردین 1391 :: نویسنده : مسعود امانی

قسم به قلم وآن چه می نویسد...

همیشه برای شروع کاری،بعد از یاد و نام  خداوند غالبا آیه ای یا شعری می آوریم یا سخنی از یکی از بزرگان می نویسیم.با خود در این اندیشه بودم که این نوشتار را با چه کلامی آغاز کنم و سرانجام به این نتیجه رسیدم که کلامی زیباتر و برازنده تر از این آیه برای نوشته ی من پیدا نمی شود،چون هم کلام خداست و هم در آن قسم وجود دارد و البته حضور نوازشگر ذهن بشر، قلم ،توتم من ، تو ،توتم ما.

سخن از توتم آمد در جایی خواندم که معروف ترین مذهبی که همه جامعه شناسان مستقیم و یا غیر مستقیم به آن معتقد می باشند،مذهب توتمیسم است .اگر گذری ساده در اینترنت بزنیم و در دانش نامه آزاد ایرانیان یا همان ویکی پدیای خودمان کلمه توتم را بنویسیم ، در توضیح این کلمه این مطلب را می آورد:توتِم‌ها اجسامی نمادین هستند که در اقوام بومی بیشتر قاره‌ها کاربردهای آیینی دارند. توتم معمولاً به عنوان یادمانی از نیاکان یک ایل یا طایفه عمل می‌کند و افراد طایفه توتم را دارای نیرویی برای حمایت و حفاظت از طایفه می‌دانند.

بحث در مورد چیستی توتم و ریشه یابی آن و ورود آن به مقالات روشنفکران مجال خاص خود را می طلبد و در صورت نیاز در شماره ی بعد در این مورد خواهم نوشت.

در این مدت عده ای از دوستان عزیز در مورد علت نام گذاری گاهنامه به این نام سوالات زیادی را مطرح نموده و حتی بعضی نیز از این متعجب بودند که چگونه این نام توانست از جلسه نشریات مجوز بگیرد.

این را باید بگویم که هدف ما از این نام گذاری، زنده سازی فرهنگ وتفکری که به نام بت پرستی می خوانند نیستد دید ما از توتم به طور صرف، تداعی یک مفهوم مقدس است همان گونه که قلم مقدس است. مفهوم تقدس بخش مهمی از زندگانی و تفکرات را می سازد، اما با دید های متفاوت. این تقدس در نظر هر کس ممکن است با فرد دیگری سازگار و همخوان نباشد. این تفاوت به سطح و جایگاه آن چیز مقدس و همچنین کوته بینی ما مربوط می شود.اگر این تقدس و عشق جنبه والا و واقعی خود را پیدا کند آن وقت است که می فهمیم در واقع هدف همه یکی بوده است، با مصداق های متفاوت.

جزء ها را روی ها سوی کل است/ بلبلان را عشق با روی گل است

ما نیز رسالت توتم را بر آن برگزیدیم تا از عرفان بنویسیم، از حقیقت متعالی و از روح عشق و احساس.

قصد داریم با کنکاش در معانی و زوایای اندیشه های عرفانی و بررسی دیدگاه های مختلف عرفان از وداهای هندو تا متافیزیک حاکم بر عرفان آمریکای جنوبی،از اندیشه های بودا تا فکر حافظ به پاسخی برسیم که آیا همه ی حرف این ها یکی است؟ یا نه؟ چه تضادی بین این ها وجود دارد؟ اگر حقیقت یکی است،چرا این همه تفاوت های ظاهری دیده می شود؟

به خواست خداوند و تلاش دوستان خوبم در قالب گروهی گرد هم آمدیم تا در حد دانش خودمان به پاسخ ها دست پیدا کنیم.

من الله توفیق





نوع مطلب :
برچسب ها :